2022. július eleje helyett 2023. január 1-től indul a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók adatszolgáltatási kötelezettsége a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé.
A digitális statisztikai adatgyűjtés céljai
▫ Minden hazai vendéglátó üzlet forgalmi statisztikai adatainak valós és naprakész mérése.
▫ Az ágazat versenyképességét célzó stratégia, fejlesztések, kampányok hatékonyabb tervezéséhez és azok hatékonyságának méréséhez a releváns adatok integrálása.
▫ Az adatok alapján előrejelzések készítése a várható vendégforgalomról, amelyek alapján a beavatkozási pontok hatékonyabban kijelölhetőek.
▫ Egységes, országos, naprakész adatbázis létrehozása.
Ki kötelezett az adatszolgáltatásra?
„A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatszolgáltatásra kötelezett vendéglátó üzlet az az üzlet, amely nyugtaadási kötelezettségének a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet alapján online pénztárgép használatára köteles.”
Az NTAK-adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:
▫ étterem – TEÁOR’08:5610
▫ büfé – TEÁOR’08:5610
▫ cukrászda – TEÁOR’08:5610
▫ kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely – TEÁOR’08:5630
▫ italüzlet, bár – TEÁOR’08:5630
▫ zenés-táncos szórakozóhely – TEÁOR’08:5630
▫ gyorsétterem – TEÁOR’08:5610
A munkahelyi/közétkeztetés, a rendezvényi étkeztetés és a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzletek nem szolgáltatnak adatokat.
Hogyan zajlik a regisztráció, mire van szükség?
A vendéglátó üzlet üzemeltetőjének – tulajdonosának vagy bérlőjének – jogszabály alapján regisztrálnia kell az NTAK-ba, mely két lépésből áll:
▫ központi regisztráció
▫ ágazati regisztráció
Az NTAK felé történő kommunikációt pedig csak egy szoftver tudja elvégezni, egy hagyományos pénztárgép nem, ezért a vállalkozásnak biztosan egy számukra megfelelő szoftvert kell ehhez beszereznie, mely alkalmas arra, hogy legalább egy alkalommal a tárgynapot követő 24 órán belül, automatikusan, a tárgynapra vonatkozó, a napi adatszolgáltatás körébe tartozó, személyes adatot nem tartalmazó, forgalmi jellegű adatokat az NTAK részére továbbítsa.
Az MTÜ a vendéglátó üzletek üzemeltetői számára korlátozás nélkül, ingyenes vendéglátó szoftvert fog biztosítani, amelyen keresztül minden szükséges adminisztrációs teendő, és a napi NTAK-adatszolgáltatás is könnyen és gyorsan teljesíthető.
Maradt még kérdésed? Keress minket bizalommal elérhetőségeink egyikén!